ورزش راهی برای رهایی از نوروپاتی

بهبود گردش خون و قدرت بدنی در مقابله با پیشرفت نوروپاتی بسیار ضروری است.

 نوروپاتی دیابتی بر اثر افزایش طولانی مدت قندخون حادث می شود، نوروپاتی دیابتی یا تخریب عصب موجب بروز درد در پاها ، بازوها و دستها می شود اما می تواند سیستم گوارش وگردش خون را نیز  تحت تأثیر قرار دهد.

مطالعات  اخیر نشان می دهد که ورزش می تواند علایم نوروپاتی را کاهش داده و حتی به کنترل قند خون کمک کند.

ورزش و درد نوروپاتی

یکی از فواید  کلیدی ورزش، بهبود گردش خون است. این موضوع  سبب افزایش جریان  اکسیژن به بافت ها و به دنبال آن تقویت بافت عصبی شود. انجام ورزش  زیر نظر پزشک برای افراد دیابتی مبتلا به نوروپاتی فواید زیر را دارد:

·        بهبود عملکرد فیزیکی، احساسات و افزایش تحمل و آستانه ی درد

·        جلوگیری از تحلیل عضلات

·        کنترل وزن

·         کنترل مقدار قند خون

بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله ی Diabetes Complicationsپیشرفت نوروپاتی درافرادی که روزانه یک ساعت به مدت یک هفته بروی تردمیل پیاده روی سریع می کردند، کند شده است.

همچنین در تحقیقی که در دانشگاه کانزاس بروی افراد دیابتی انجام گردید انجام ده دقیقه برنامه ی ورزشی شامل ورزش های ایروبیک ومقاومتی سبب کاهش ایجاد انشعاب در فیبرهای عصبی به دلیل نوروپاتی می شود. این مطالعات از تأثیرات محافظتی ورزش بر نوروپاتی حمایت می کند.

بهترین انواع ورزش برای جلوگیری از نوروپاتی یا کاهش علایم آن کدامند؟

افراد دیابتی باید برنامه ی ورزشی جامعی را بصورت منظم انجام دهند که شامل:

·        ورزش های ایروبیک

·        تمرینات انعطافی

·         تمرینات قدرتی

·        ورزشهای تعادلی

فعالیت هایی که اساس مقابله با نوروپاتی محیطی هستند شامل پیاده روی سریع، شنا و دوچرخه سواری ثابت می باشند. علاوه بر این ، کشش ماهیچه ها بطورمنظم موجب بهبود انعطاف پذیری و کاهش خطر بروز جراحت می شود.

 در آخر اینکه  حتماً تمرینات مقاومتی مانند تمرینات با وزنه و تمرینات  ایزومتریک را به  برنامه ی روتین خود بیافزایید. این نوع از فعالیت های ورزشی به تقویت  استخوانها وماهیچه ها ی شما کمک کرده و سرعت متابولیک بدن شما را افزایش می دهد و از سوی دیگر سبب کاهش وزن شما می گردد.

قبل از آغاز هر نوع برنامه ی ورزشی با پزشک خود مشورت کنید تا از مناسب بودن آن برنامه برای کنترل نوروپاتی خود بصورت ایمن وموثر مطمئن شوید .

منبع:www.diabeticconnect.com

مترجم: ماندانا فرخی نیا